انواع پژوهش در پژوهش در عملیات کدامند ؟
در یک دستهبندی عمومی ، اگر پژوهش برای حل مسائل مشخص و موجود انجام شود نوع پژوهش از جهت خروجی ، کاربردی خواهد بود و اگر توسعه تئوریها و روشهای عمومی برای تولید دانش هدف باشد نوع پژوهش ، محض خواهد بود .
با هدف تدوین روش پژوهش برای پژوهش در عملیات ، در اینجا دستهبندی عملیتری از انواع پژوهش در پژوهش در عملیات ارائه میکنیم . در این دستهبندی سه نوع پژوهش قابل تشخیص است :
1- حل مسائل واقعی .
2- توسعه مدل یا روش حل برای مسائل کلاسیک .
3- توسعه تئوریها یا فنون عمومی .
در حل مسائل واقعی ، متخصص پژوهش در عملیات با مسالهای مربوط به یک عملیات در حال اجرا روبروست . صرفنظر از اینکه مشکل چه باشد و چگونه توسط سفارشدهنده مطرح شده باشد ممکن است از دیدگاه پژوهش در عملیات ناشناخته بوده و به درستی تعریف نشده باشد یا چیزی به غیر از آنچه باشد که مدنظر سفارشدهنده است ؛ بنابراین تعریف مساله در این نوع پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است . واقعی بودن مساله ضرورت دقت در تعیین مفروضات ، جمعآوری دادهها ، تعیین پارامترها و روابط و تدوین اهداف عملیات و شاخصهای اثربخشی را دوچندان مینماید . عوامل اشاره شده نقش تعیینکنندهای در تعریف مساله و دستیابی به راهحل دارند . راهحل پیشنهادی در حل مسائل واقعی زمانی ارزشمند است که بتواند در عمل پیاده شود . یعنی تطبیق و تعدیل راهحل پژوهش به شکلی که به راهحل عملیاتی و واقعی منجر شود بسیار مهم است .
مسائل کلاسیک ، مسائلی هستند که به دلیل تشابه در بسیاری از عملیات مختلف ، پژوهشهای متعدد برای ارائه راهحل و دارا شدن سابقه علمی در کتابها و مقالههای مربوط به پژوهش در عملیات ، به شکل کلاسیک درآمدهاند . مساله فروشنده دورهگرد ، مساله مسیریابی وسایل ترابری ، مسائل برش و چیدمان ، تعادل خط مونتاژ ، مساله زمانبندی خدمه پرواز ، مساله تخصیص مضاعف و زمانبندی کارگاهی از مسائل کلاسیک به شمار میآیند ؛ این مسائل کاملا شناختهشده هستند . اهداف ، شاخصهای اثربخشی ، محدودیتها و قیود ، پارامترها و مفروضات هر یک از مسائل کلاسیک مشخص و روشن هستند . خصوصیات راهحل ، مشخص و به صورت مستقیم قابل کاربرد در موارد واقعی هستند . نیازی به جمعآوری دادههای واقعی نیست و دادههای فرضی که به شرایط واقعی این نوع مسائل شبیه باشد کفایت میکند ؛ در حل این نوع مسائل ، پژوهشگر با توسعه مدلی از مساله ، روش حل مساله یا هر دو روبروست .
در توسعه تئوریها یا فنون عمومی ، حل مساله واقعی یا کلاسیک مدنظر نیست بلکه پژوهشگر قصد دارد تئوریهای جدیدی را در قالب قضایا و روابط برای مفاهیم ، اصول و فنون موجود بیان دارد یا فن جدیدی را برای استفاده در حل مدلها ابداع نماید . در اینجا هدف کاربرد نتایج پژوهش در حل مسائل نیست (اگر چه ممکن است از آنها استفاده شود) بلکه تولید دانش در حوزه پژوهش در عملیات است . در این نوع پژوهش ، پژوهشگر با تعریف مساله ، جمعآوری دادهها ، مدلسازی و کاربرد نتایج حل مدل روبرو نیست و بنابراین روش پژوهش متفاوت و کمتر قابل مستندسازی خواهد بود .
همانطور که مشاهده میشود روش پژوهش در هر دسته متفاوت از دیگر دستهها خواهد بود . دسته اول و دوم براساس تعاریف ، پژوهش کاربردی هستند اما ممکن است پژوهشهای دسته اول منجر به انجام پژوهشهای دسته دوم و سوم و پژوهش دسته دوم منجر به پژوهش دسته سوم گردد ؛ پژوهش در دسته سوم ، پژوهش از نوع محض است .
سلام خدمت شما نویسنده ی عزیز من مهندسی صنایع پیام نور تبریز رو می خونم و ترم اولی ام حدود یک هفته اس با وبلاگ شما آشنا شدم واقعا وبلاگ خوبی دارین .
ولی خوب با اجازتون میخواستم یه انتقادی بکنم فکر میکنم شما با ترم بالایی تون مشکل دارین فکر نمی کنم درست باشه حالا حتی اگه بعضی ازاونا نفرت انگیز باشن .
بهتر ایرانی واقعی باشیم واتحاد داشته باشیم.
راستی از( وبلاگ مشوق sie) هم بازدید کردم بهترین لینکتون بود از لینک خوبتون هم ممنونم واقعا عالی بود.بازم از این جور لینک ها بذارین تا با وبلاگ های خوب همه آشنا
بشن
با تشکر
سلام سوسن جون.. خوبی؟
عرضم به خدمتت که اونا ۱ترم از ما بالاترن و فکر میکنن که مالک دانشگاهن (زهی خیال باطل) و این که ما با اونا دعوا نداشتیم اونا بودن که اول شمشیر رو بستن اما خب ما غالبا کسی رو لینک نمی کنیم و اینا هم وبلاگ بچه هاست
ایشالا بازم ببینمتون