the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

هدف چه جوریش خوبه ؟

  سلام - این متن خیلی متن عالیه و می ارزه که یه نگاهی بهش بندازین  ...  

 

ویژگی هدف هایی که در دراز مدت بیشتر جواب می دهندقبل از هر چیزی تاکید می کنم که توصیه روان شناسان این نیست که شیفت + دیلیت بگیرید و همه آرزوهای شخصی و رویاهای بلندمدتان را برای همیشه بریزید از ذهنتان بیرون ؛ اتفاقا آنها معتقدند که اگر شما این ویژگی های چهارگانه را رعابت کنید ، احتمال بیشتری دارد که به هدف های بزرگی که در ذهنتان می پرورانید برسید . حال این چهار ویژگی چیست ؟

1-هدف کوچک زیباست
وقتی که ما یک هدف بزرگ و بلندمدت 20 ساله برای خودمان تعریف می کنیم . هر چقدر هم که صبور باشیم ، زندگی کم کم برایمان کسالت بار می شود . اما اگر همین هدف بزرگ را لقمه لقمه کنیم و تبدیلش کنیم به هدف های هفتگی و یا حتی روزانه ، از روز مرگی بی معنایمان نجات پیدا می کنیم . هدف های کوچکی مثل خواندن یک فصل از کتاب درسی دانشگاه در این هفته ، باعث می شود هدف نیمه بزرگ نمره مناسب راحت تر بدست بیاید . پس فعلا به تراول های بزرگ را بذار گوشه ذهنت و به اسکناس های کوچکی که به زودی می رسند دلخوش کن .

می دونید مثل چیه ، کسی می دونه ساختار شکست کار (WBS) چیه ، هر کی می دونه برای بقیه توضیح بده

2-هدف مبهم بلاتکلیف تان میکند ؟
هی نگویید " می خواهم در زندگی ام موفق شوم " ؛ معلوم کنید که در چه جنبه ای ، کجا ، کی و با چه امکاناتی ؟ خلاصه اینکه هدفتان را مشخصو عینی و قابل اندازه گیری کنید . به قول علما به هدفتان یک تعریف عملیاتی بدهید . مثلا به جای "موفق شدن در تحصیل " می توانید بگویید " هدفم اینست که معدلم این ترم الف شود " . اصلا این کتاب های بازاری که کلا برای موفقیت مبهمشان چند روش مبهم دارند را بریزید دور و به هدفهایتان رنگ و بوی مشخص بودن بدهید .

مهمترین ویژگی های یک برنامه عملیاتی ، داشتن زمان بندی و مشخص بودن محصول است . یعنی در پایان برنامه به کجا می خواهیم برسیم ، چه چیزی را کسب کنیم و چه زمانی باید برنامه ما به پایان برسد .

3-هدف منعطف ، آرامتان می کند ؟

خیلی از مواقع در زندگی ،لا اقل به صورت مشروط ، به ما حق انتخاب بیش از یک هدف را میدهند . مثلا در انتخاب رشته دانشگاهی یا انتخاب واحد ؛ نمی گویم همه ولی بیشتر کسانی که فقط و فقط به یک رشته یا یک هدف فکر می کنند ، از شکست بیشتر می ترسند و اضطراب و استرس بیشتری را تحمل می کنند . گاهی ما در رسیدن به یک هدف ، ممکن است با هدف های متفاوتی اما نزدیک به هدف های قبلی مان آشنا شویم و به آنها علاقمند شویم . انعطاف پذیری در انتخاب هدف ، هم ذهنمان را خلاق تر می کند و بازتر نگه می دارد و هم باعث میشود در موقعیت هایی مثل انتخاب رشته یا واحد ، پل های دیگر را پیش رو خراب نکنیم و همیشه راهی برای ادامه دادان داشته باشیم .

پس می بینید که این جمله خوش آب و رنگ آنتونی رابینز که " هدف را باید روی سیمان نوشت و نه روی ماسه " از یه لحاظ هایی چندان هم درست نیست .

4-هدف باید به شما حال بدهد !

اصلا اگر قرار باشد که شما با هدف های ریز و درشت زندگی حال نکنید ، هیچ کدام از این توصیه ها به درد سبزی پیچ شدن هم نمی خورند . خیلی مسخره است که هدف یک دکترای فیزیک ، حل یک مسئله کتاب فیزیک دبیرستان باشد . هدف ها باید آنقدر مهیج باشند که رسیدن به آنها نیاز به تلاش و حتی کمی ریسک داشته باشد ؛ نه ، آنقدر غیر واقعی و شور و نه آنقدر دم دستی و بی نمک . 


 

 


Success is A Choice Not A Chance
موفقیت یک انتخاب است ، نه یک شانس
نظرات 1 + ارسال نظر
سیب پنج‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 05:36 ب.ظ http://www.e-sib.blogfa.com

سلام خیلی وقت بود اینجا نیامده بودم .یعنی دقیقا از زمانی که آقا سعید گفته بود که وبلاگ رو به یکی دیگه سپرده خوب از زمان تاسیس وبلاگ خیلی تغییر کرده امیدوارم کارتون هر روز بهتر از دیروز باشه این پستتون منو واداشت که نظر بدم خوب بود ارزش خوندن رو داشت.فکر کنم موقع خوبی اومدم وبلاگتون.
آرزوی موفقیت برای شما.

مرسی شما لطف دارین ... قابل شما رو نداشت :D:D:D:

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد