the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

نام ونشان تخت جمشید

نام ونشان تخت جمشید


تخت جمشید در نزدیکی شهر مرودشت و در فاصله حدود 65 کیلو متری شمال شرق شیراز واقع است. یونانیان به آن ((پرس پولیس )) می گفتند و در ایران قدیم از آن با عنوانهای((چهل مناره یا )) ((چهل ستون)) نام برده شده است.
تخت جمشید از جمله اثار باستانی مهم ایران بوده که توجه جهانگردان و مستشرقان را به خود جلب کرده است.((اودریش فون پوردنون)) کشیش المانی و جهانگردی که در سال 1318م/717ه.ق به ایران امد و در مسیر خود از تخت جمشید بازدید نمود،درباره آن نوشته است:
"
در اینجا به شهری می رسیم که کنام نام دارد و سابقاً شهر بزرگی بوده است و در سابق به رومیها خسارت بسیار وارد آورد ، در این شهر هنوز چندین قصر پا برجا است ولی احدی در آن منزل ندارد"
در سال 1474م/878ه.ق نیز جهانگرد دیگری به نام ((جوزف باربارو))از تخت جمشید دیدن کرده و نوشته است که آن محل به ((چهل منار )) شهرت داشته. باربارو برخی از نقش های تخت جمشید را شبیه نقش هایی توصیف کرده که اروپاییان از ((پدر اسمانی)) خود می ساخته اند. او در باره نقش ((فروهر)) نوشته است ((می گویند آن نقش سلیمان است)). در زمان صفویه جهانگردان بسیاری در هیئتهای سیاسی و بازرگانی به ایران امدند و بیشتر انها از تخت جمشید بازدید کردند.
برخی از این جهانگردان نقاش هم بوده اند اما اکثراً یک نفر نقاش را همراه داشته اند تا جاهای جالب ومهم را نقاشی کنن.
این نقاشی ها به منزله دوربینهای عکاسی امروز بودند. نقاشی های این نقاشان از تخت جمشید، جالب و دیدنی ودر بردارنده اطلاعات ارزشمند است.
از اقدامات مهم جهانگردان و بازدید کنندگان تخت جمشید ،کشف راز خط میخی بود. در سال 1765م/1144ش ،جهانگرد محققی به نام((کارستن نیبور)) در مدت اقامت سه هفته ای خود در تخت جمشید ، نقشه کامل انرا ترسیم و کتیبه های میخی را به دقت رونویس کرد ودر سال 1802م/1181ش ((گئورک فریدریش گروتفند)) با استفاده از ان رونویسها توانست کلید خواندن خط میخی فارسی باستان را به دست اورد و گامی مهم در جهت شناخت تاریخ ایران کهن بر دارد. در باره ماهیت تخت جمشید اظهار نظر هخای جالب و متفاوتی ابراز شده است . بعضی آن را ((مقبره نوح)) دانسته اند ، برخی ((تالار دادگاه)) ، برخی ((کاخ کوروش)) ، برخی(( معبد)) و برخی(( پرستشگاه بت پرستان)) . هنوز هم چنانکه باید ماهیت اصلی تخت جمشید روشن و اشکار نشده است . شادروان ((حسن پیرنیا )) ان را بقایای یک ارگ یا قلعه دانسته است که داریوش رد هنگام توفق های طولانی ،اقامت در ان را بر بابل و شوش و همدان ترجیح می داد.
((
جرج.ن.کرزن)) نیز اعتقاد دارد که تخت جمشید اقامتگاه اختصاصی شاهان هخامنشی بوده است .
((
اندره گدرا)) ابنیه روی صفحه تخت جمشید را را به سه بخش مشتمل بر اقامتگاه سپاهیان ،خزاین و تالار های پذیرایی پادشاهان هخامنشی تقسیم کرده و احتمال داده است که تنها یک کاخ برای سکونت در تخت جمشید بوده وآن ((تچرای)) داریوش بوده است.
برخی هم تخت جمشید را یک رصد خانه پنداشته اند و دلیل خود را نشانه ای ذکر میکنند که درمیان تالار سه دروازه کشف شده است . این نشانه ،سنگ مکعبی شکلی است .که روی آن یک دایره و سه خط کشیده شده و جز برای مقاصد نجومی و رصدی کاربد دیگری نداشته و برای یافتن ((نقطه اعتدالین)) به کار می رفته است . این فرضیهرا((دکتر پرویز ورجاوند)) به گونه دیگری بیان کرده است . بر اساس نظریه ایشان ،((بنابر دلایلی میان جنبه های نجومی . بنای این مجموعه و مراسمی که در هنگام نوروز و سال نو صورت می گرفته است ارتباطی وجود دارد و برخی نگاره ها مانند حمله شیر به گاو ذلیل آن ارتباط می باشد )).
((
م.موله))نیز معتقد است که شاهان هخامنشی نوروز را را در تخت جمشید برپا می داشتند .(( رمن گیرشمن)) با اطمینان و به تفصیل رابطه تخت جمشید را با نوروز این گونه بیان کرده است :
((
پیش از انجام تشریفات نوروز ،بزرگان و نمایندگان کشورها به تخت جمشید می امدند و در دشتوسیع مرو دشت و مغرب تخت جمشید قرار گرفته هزاران خیمه می زدند،روز نوروز بزرگان و نجبای پارسی و مادی از پله وسیعی که مقابل تخت جمشید قرار گرفته بالا می رفتند و از دروازه بزرگ خشایار شا از میان مجسمه های که نیمه پیکرشان انسان و نیمه دیگر حیوان است و به عنوان نگهبان در مدخل کاخ قرار داده شده عبور می کردند و پس از آن وارد حیاط مقابل در(( اپادانا)) می شدند. پذیرایی اشخاص در کاخ داریوش انجام میگرفت و در پایان پذیرایی ، شاه و میهمانان از همان راهی که وارد تالار شده بودند به سوی ((سه دروازه )) مراجعت می کردند و از در شرقی خارج می شدند ، سپس شاه و همراهانش از طرف جنوبوارد ((تالار صد ستون)) میشند.پیش از ورود شاه به تالار صد ستون روسای نمایندگان ملت ها و همراهانشان که هدایای قیمتی در دست داشتند به طرف ((تالار تخت))(صد ستون) روان می شدند . در اطراف آنها سربازان جاویدان حرکت می کردند . سپس از در شرقی تالار مجاور دروازه گذشته وارد خیابان طویلی می شدند . در انتهای خیابان دوازه دیگری بود که نا تمام مانده بود ،دعوت شدگان از مقابل آن دروازه نیز عبور کرده داخل حیاط بزرگی می شدند . در انجا سران بزرگ لشکر در تالار ستئن داری گرد می امدند . ان گاه دعئت شدگان را به دربار در تالار تخت راهنمایی می کردند ،روسای ملتهای یکی پس از دیگری وارد تالار تخت جمشید می شدند و در پیشگاه شاه هدایای خود را تقدیم میکردند . در ای تالار میهمانان از طریق دیدن نقش برجسته ها و علایم ونشانه ها و توضیحاتی که به انها داده می شد با دیدگاه های سیاسی و اعتقادی شاه اشنا می شدند . نمایندگان ملت ها پس از اتمام ماموریت خود از همان راهی که امده بودند مراجعت می کردند و از دروازه بزرگ خشایار شا خارج می شدند )).
با وجودی که ماهیت تخت جمشیدهنوزکاملا روشن نشده ،تمامی مستشرقان و ایران شناسان جایگاه با اهمیت آن را در دنیای قدیم یاد اوری کرده اند.
((
ریچارد فرای )) تخت جمشید را نشانه ای از هنر شگفت جهان باستان شمرده و از ان به عنوان مکانی مقدس یاد کرده و احتمال داده است که در زمان داریوش واقعه ای به ان اهمیت خاص بخشیده است . به اعتقاد ریچارد فرای، این مکان از دید پادشاهان ساسانی نیز اهمیت خاصی داشته ،تا جایی که نقش های برجسته نقش رستم به میمنت تخت جمشید در نزدیکی آن بر کوه نقش بسته است . اهمیت معنوی و قداست تخت جمشید موجب شده که مراسم تاجگذاری در ان برگزار شود و ارمگاه شاهان و کعبه زرتشت در نزدیکی آن ایجاد گردد

 

با تشکر از Booکوچولو که این پست رو تالیف کردند.

 لطفا ما را از مطالب با حال خود محروم نفرمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد