the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

درس هایی از مدیران بزرگ

درس هایی از مدیران بزرگ



پنج درس از جان چمبرز(مدیر عامل سیسکو) درباره مدیریت ارشد
1. مشتری را در کانون فرهنگ سازمانی خود جای دهید . درآمد کارکنان سیسکو رابطه مستقیم با میزان خشنودی مشتری دارد.

2. به یکایک کارکنان اختیار دهید . بهره وری بالا می رود و ماندگاری افراد بهتر می شود .

3. با تحول ، شکوفا شوید .

4. کار تیمی نیاز به ارتباط دو جانبه و اعتماد متقابل دارد.

5. مشارکت نیرومند بسازید . تاکید رهبری سازمانی در این دهه ، بر گسترش درونی تملک های موثر ، و ایجاد نوعی همزیستی بنگاه ها در چارچوب مشارکت در یک مدل افقی است .

 



· پنج درس از جرگن شرمپ ( مدیر عامل دیملر کرایسلر) درباره مدیریت ادغام های بسیار کلان

1. مواظب باشید خطرات تساهل بیش از حد باشید .

2. از همان اول کار، موضوعات ناخوشآیند را یه میان آورید .

3.بسیار بهتر است سریع کارکنید ، وگه گاه مرتکب اشتباهی هم بشوید ، تا این که لخت باشید .

4. وقتی هوای تغییر از سر افراد بیفتد ، خیلی بیش تر در برابر آن ایستادگی می کنند ، تا هنگامی که انتظارش را دارند.

5. روراست باشید ، چون می دانید چه چیزی روح کارکنان را تازه می کند ؟ صداقت. جداً می گویم . منظورم این است که هیچ کس در این دنیا انتظار صداقت ندارد.

 



· پنج درس از سانفورد ویل ( کی از دو مدیر عامل سیتی گروپ ) درباره پیروزی ادغام

1. در ادغام ، بیش از حالت عادی ، در تصمیم گیری شتاب کنید. این موجب می شود افراد خوب را از دست ندهید و در عین حال ، همگان پیام شما را دریافت کنند.

2. طرف مقابل و افراد آن را محترم دارید . با افراد صحبت کنید ، در دسترس باشید ، به پرسش های آنان پاسخ دهید . اگر افراد به این باور برسند که کار شما در جهت خلق یک سازمان کارامدتر با رشد سریع تر است ، گمان می کنم خیلی بیش تر مایل باشند خود را برای تغییرات آینده آماده کنند.

3. از اختیار خرید سهام و امتیازهای مشابه برای تشویق کارکنان به مالکیت کمک گیرید تا همه خود را جزیی از سازمان جدید به شمار آورند.

4. وقتی می خواهید درباره افراد تصمیم بگیرید با آن ها روراست باشید . بسیار مهم است که صداقت به خرج دهید و از همان اول کار ، تصمیم خود را اعلام کنید .

5. همسران را وارد موضوع کنید... این کار ، نوعی احساس خانوادگی پدید می آورد ... هر چه آن ها درباره استراتژی شما ، و درباره این که شرکت چه می خواهد بکند و دنبال چه هدفی است بیش تر بدانند ، به گمان من پشتیبانی بیش تری از کل خانواده به دست می آید.

 



· پنج درس از تینا براون( مدیر و سردبیر مجله (Talk درباره بازاریابی
1. به ذوق خود اعتماد کنید . من به همه گوش می دهم ... اما معمولاً به خود بر می گردم ، و می کوشم با فکر اولم ارتباط برقرار کنم .

2. هویت دیداری نیرومند داشته باشید ... کنار هم گذاشتن خرده ریز این و آن ، دردی دوا نمی کند.

3. مهمانی بدهید . در آغاز نشر یک مجله جدید ، هرچه کار بشود کم است . دنیا بزرگ است . باید با آدم های زیادی ارتباط برقرار کنید .

4. در هزینه کردن و در بسته بندی کالا متفاوت باشید . ظرفیت های جدید پیدا کنید . اگر سرمایه ندارید باید مایه داشته باشید .

5. از ظرفیت های موجود خود به شیوه متفاوت بهره گیرید . مثلاً از نویسنده ها ... راهش این است که ببینید چه چیزی آن ها را سر ذوق می آورد ... چنان برخورد کنید که حس کنند می توانند درباره مطلب بنویسند که تا حالا نمی توانسته اند.

 



·
پنج درس از کوین رابرتس ( مدیر عامل ساعتچی اند ساعتچی) درباره تبلیغ در شبکه جهانی

1. یادتان باشد هیچ رسانه ای جانشین دیگری نشده . صحبت یا این یا آن نیست . روزنامه و رادیو با آمدن تلویزیون از میدان به در نشدند ، تلویزیون هم با آمدن اینترنت به در نخواهد شد .

2. بنگاه های بزرگ حرف از ایجاد رابطه می زنند ، نه فقط انتقال اطلاعات ، تبلیغ در اینترنت باید افسونگر و احساس برانگیز باشد .

3. بنگاه های تبلیغات اینترنتی و بنگاه های سنتی باید به کاری بپردازد که در آن خبره اند . آن ها باید تا مرحله نامزدی جلو بروند؛ اما ازدواج نکنند.

4. از بچه هایی که به دات کام ها پناهنده شدند با آغوش باز استقبال کنید . آن ها زخمی ، اما هوشیارتربر می گردند.

5. این قدر دنبال فناوری نباشید ، شیفته اندیشه باشید . حرف الف نماینده الکترونیک نیست ، نماینده احساس است.

 



· پنج درس از مایکل دل(مدیر عامل دل کامپیوتر) در ترقی صنعت خودرو

1. برای کاهش هزینه ارتباطات میان قطعه آوران ، تولید کنندگان ، و نمایندگی های فروش ، از اینترنت کمک بگیرید.

2. عملیات فرعی را به بنگاه های دیگر واگذار کنید .

3. تحول را شتاب دهید ، کارکنان را آماده پذیرش تغیر کنید.

4. دادوستد از راه اینترنت را آزمایش کنید . ببینید هر گاه مشتریان ، از راه هایی که تا کنون سابقه نداشته اطلاعات مورد نیازشان را به دست آورند ، چه پیش می آید.

5. با کاهش دادن موجودی و دارایی های دیگر ، ببینید چه سرمایه ای آزاد می شود ، توجه کنید که با آن چه می توان کرد.

 



· پنج درس از جف بزوس( بنیانگذار و مدیر عامل بنگاه آمازون دات کام) درباره مدیریت زمان در جهان پرهیاهو

1. سه شنبه ها و پنچ شنبه ها جلسه نگذارید . فقط به کارهای خودتان برسید .

2. روزمره گی را بشکنید . به مغازه ها سر بزنید . پایگاه اینترنتی خود را وارسی کنید . از روی داده های ناگهانی پند بگیرید .

3. تند کار کنید ، کژی ها را بعداً پیرایش نمایید . تنها لغزش مرگبار در اینترنت ، کند بودن است .

4. برای آگاهی از خواسته های مشتریان ، از رایانامه زیاد بهره بگیرید .

5. برای سپاس از دیگران وقت بگذارید . این ، هیچ گاه فوری ترین کار شما نیست ، اما در درازمدت ممکن است خیلی مهم باشد.

 



· پنج درس از تام فرستون ( مدیر عامل MTV Network ) درباره شکار جوانان گریزپا

1. بازار پژوهی کلید کار است . آن چه در توان دارید انجام دهید .

2. دنبال نسلی که بزرگ شده راه نیفتید . پیش باز آیندگان بروید.

3. کارکنان جوان پرورش دهید که از جان و دل به کار علاقمند باشند .

4. محیط کار را با نشاط کنید ، تا راه ایده ها از پایین به بالا باز شود.

5. خواست جوانان آمریکایی و آلمانی و چینی ، متفاوت است . به سلیقه های محلی بپردازید

 

.

· پنج درس از امیلی وودز( مدیر عامل J. CREW ) برای دوام در بازار شلوغ

1. مشکل مشتری را حل کنید : ما اولین کسی بودیم که لباس شنای دو تکه را از نظر اندازه جداگانه به فروش گذاشتیم . من خودم هنگام بلوغ همیشه با این مشکل روبه رو بودم.

2. از پیروزی یک کالا عنان از کف ندهید ، باعث سرگردانی می شود . حتماً دوست ندارید بعد از یک سال با انبوهی از پوشاک یک رنگ ، دست به گریبان باشید .

3. از پوشاک کلاسیک رو نگردانید - آن ها را از نو اختراع کنید . برای نمونه ، ما سال هاست پالتو ضخیم و بلند را با پارچه ها و رنگ های جدید عرضه می کنیم .

4. با افراد معتمد کار کنید . حجم کار وقتی از اندازه معینی گذشت دیگر نمی توان پای هر برگی را شخصاً امضا کرد.

5. به روز باشید . مطالب به دردخور بخوانید ، فیلم به دردخور ببینید، به موسیقی به دردخور گوش دهید ، وبا جوان ترها دم خور باشید

 

 

موهندیس من‘نئن اللرئ آغریماسین کئ بو یازئنئ بئزئم بلاگا گوئندریبلر

مبعث

سلام

خدایا ممنون از کاری که چند صد سال پیش تو روزی مثل فردا واسمون کردی. کمکمون کن کاری نکنیم که لایق کارهای تو نباشیم

پیشاپیش عیدتان مبارک. (اولویت اول با 43 تا بهمنی میباشد )

خوب

به قول گوگوجی:

MIG MIG

یه قسمتی میخام اضافه کنم رو بلاگمون که خاستم نظزتونو بدونم

قسمتی با عنوان " چیک چیک " که شامل موارد زیر باشه ( البته این اسم پیشنهاد منه و شما هم میتونید اسم های مورد نظرتونو بگید تا تصمیم بگیریم) - ( در ضمن یادم رفت تو پرانتز قبلی بگم که: " چیک چیک " نام آوای شاتر دوربین میباشد)

بله.

در نظر دارم در این قسمت همه بهمنی ها عکسهایی رو که با موبایل خودشون یا خانوادشون گرفتن و دوست دارن تو بلاگ باشه رو آپ کنن تو این قسمت و همه ببینیمشون.

چطور؟

راهش رو در صورتی که اکثریت موافق باشن, بعدا میگم

ولی تا همین حد بگم که:

دو راه داره

1. خودتون رو اینترنت آپش کنین و بعد آدرسش رو واسمون تو نظرات بذارین ( که راهش رو هم مینویسم که چطور آپش کنین)

2. عکس رو واسم بلوتوث کنین تا خودم آپش کنم و بزنم رو بلاگ

(البته راه دوم کمی طولانی تر میباشد و در صورت نیاز به سرعت, توصیه نمیشود!)

حالا اگه موافقین رو نظرات بکیلیکید و اوکی دهید.

اوکی؟

دوباره به قول گوگوجی:

MIG MIG

 

امید وارم عید رو خوش بگذرونین و جای من رو هم بخالیید (منظور از "بخالیید" خالی کنید میباشد)

نام ونشان تخت جمشید

نام ونشان تخت جمشید


تخت جمشید در نزدیکی شهر مرودشت و در فاصله حدود 65 کیلو متری شمال شرق شیراز واقع است. یونانیان به آن ((پرس پولیس )) می گفتند و در ایران قدیم از آن با عنوانهای((چهل مناره یا )) ((چهل ستون)) نام برده شده است.
تخت جمشید از جمله اثار باستانی مهم ایران بوده که توجه جهانگردان و مستشرقان را به خود جلب کرده است.((اودریش فون پوردنون)) کشیش المانی و جهانگردی که در سال 1318م/717ه.ق به ایران امد و در مسیر خود از تخت جمشید بازدید نمود،درباره آن نوشته است:
"
در اینجا به شهری می رسیم که کنام نام دارد و سابقاً شهر بزرگی بوده است و در سابق به رومیها خسارت بسیار وارد آورد ، در این شهر هنوز چندین قصر پا برجا است ولی احدی در آن منزل ندارد"
در سال 1474م/878ه.ق نیز جهانگرد دیگری به نام ((جوزف باربارو))از تخت جمشید دیدن کرده و نوشته است که آن محل به ((چهل منار )) شهرت داشته. باربارو برخی از نقش های تخت جمشید را شبیه نقش هایی توصیف کرده که اروپاییان از ((پدر اسمانی)) خود می ساخته اند. او در باره نقش ((فروهر)) نوشته است ((می گویند آن نقش سلیمان است)). در زمان صفویه جهانگردان بسیاری در هیئتهای سیاسی و بازرگانی به ایران امدند و بیشتر انها از تخت جمشید بازدید کردند.
برخی از این جهانگردان نقاش هم بوده اند اما اکثراً یک نفر نقاش را همراه داشته اند تا جاهای جالب ومهم را نقاشی کنن.
این نقاشی ها به منزله دوربینهای عکاسی امروز بودند. نقاشی های این نقاشان از تخت جمشید، جالب و دیدنی ودر بردارنده اطلاعات ارزشمند است.
از اقدامات مهم جهانگردان و بازدید کنندگان تخت جمشید ،کشف راز خط میخی بود. در سال 1765م/1144ش ،جهانگرد محققی به نام((کارستن نیبور)) در مدت اقامت سه هفته ای خود در تخت جمشید ، نقشه کامل انرا ترسیم و کتیبه های میخی را به دقت رونویس کرد ودر سال 1802م/1181ش ((گئورک فریدریش گروتفند)) با استفاده از ان رونویسها توانست کلید خواندن خط میخی فارسی باستان را به دست اورد و گامی مهم در جهت شناخت تاریخ ایران کهن بر دارد. در باره ماهیت تخت جمشید اظهار نظر هخای جالب و متفاوتی ابراز شده است . بعضی آن را ((مقبره نوح)) دانسته اند ، برخی ((تالار دادگاه)) ، برخی ((کاخ کوروش)) ، برخی(( معبد)) و برخی(( پرستشگاه بت پرستان)) . هنوز هم چنانکه باید ماهیت اصلی تخت جمشید روشن و اشکار نشده است . شادروان ((حسن پیرنیا )) ان را بقایای یک ارگ یا قلعه دانسته است که داریوش رد هنگام توفق های طولانی ،اقامت در ان را بر بابل و شوش و همدان ترجیح می داد.
((
جرج.ن.کرزن)) نیز اعتقاد دارد که تخت جمشید اقامتگاه اختصاصی شاهان هخامنشی بوده است .
((
اندره گدرا)) ابنیه روی صفحه تخت جمشید را را به سه بخش مشتمل بر اقامتگاه سپاهیان ،خزاین و تالار های پذیرایی پادشاهان هخامنشی تقسیم کرده و احتمال داده است که تنها یک کاخ برای سکونت در تخت جمشید بوده وآن ((تچرای)) داریوش بوده است.
برخی هم تخت جمشید را یک رصد خانه پنداشته اند و دلیل خود را نشانه ای ذکر میکنند که درمیان تالار سه دروازه کشف شده است . این نشانه ،سنگ مکعبی شکلی است .که روی آن یک دایره و سه خط کشیده شده و جز برای مقاصد نجومی و رصدی کاربد دیگری نداشته و برای یافتن ((نقطه اعتدالین)) به کار می رفته است . این فرضیهرا((دکتر پرویز ورجاوند)) به گونه دیگری بیان کرده است . بر اساس نظریه ایشان ،((بنابر دلایلی میان جنبه های نجومی . بنای این مجموعه و مراسمی که در هنگام نوروز و سال نو صورت می گرفته است ارتباطی وجود دارد و برخی نگاره ها مانند حمله شیر به گاو ذلیل آن ارتباط می باشد )).
((
م.موله))نیز معتقد است که شاهان هخامنشی نوروز را را در تخت جمشید برپا می داشتند .(( رمن گیرشمن)) با اطمینان و به تفصیل رابطه تخت جمشید را با نوروز این گونه بیان کرده است :
((
پیش از انجام تشریفات نوروز ،بزرگان و نمایندگان کشورها به تخت جمشید می امدند و در دشتوسیع مرو دشت و مغرب تخت جمشید قرار گرفته هزاران خیمه می زدند،روز نوروز بزرگان و نجبای پارسی و مادی از پله وسیعی که مقابل تخت جمشید قرار گرفته بالا می رفتند و از دروازه بزرگ خشایار شا از میان مجسمه های که نیمه پیکرشان انسان و نیمه دیگر حیوان است و به عنوان نگهبان در مدخل کاخ قرار داده شده عبور می کردند و پس از آن وارد حیاط مقابل در(( اپادانا)) می شدند. پذیرایی اشخاص در کاخ داریوش انجام میگرفت و در پایان پذیرایی ، شاه و میهمانان از همان راهی که وارد تالار شده بودند به سوی ((سه دروازه )) مراجعت می کردند و از در شرقی خارج می شدند ، سپس شاه و همراهانش از طرف جنوبوارد ((تالار صد ستون)) میشند.پیش از ورود شاه به تالار صد ستون روسای نمایندگان ملت ها و همراهانشان که هدایای قیمتی در دست داشتند به طرف ((تالار تخت))(صد ستون) روان می شدند . در اطراف آنها سربازان جاویدان حرکت می کردند . سپس از در شرقی تالار مجاور دروازه گذشته وارد خیابان طویلی می شدند . در انتهای خیابان دوازه دیگری بود که نا تمام مانده بود ،دعوت شدگان از مقابل آن دروازه نیز عبور کرده داخل حیاط بزرگی می شدند . در انجا سران بزرگ لشکر در تالار ستئن داری گرد می امدند . ان گاه دعئت شدگان را به دربار در تالار تخت راهنمایی می کردند ،روسای ملتهای یکی پس از دیگری وارد تالار تخت جمشید می شدند و در پیشگاه شاه هدایای خود را تقدیم میکردند . در ای تالار میهمانان از طریق دیدن نقش برجسته ها و علایم ونشانه ها و توضیحاتی که به انها داده می شد با دیدگاه های سیاسی و اعتقادی شاه اشنا می شدند . نمایندگان ملت ها پس از اتمام ماموریت خود از همان راهی که امده بودند مراجعت می کردند و از دروازه بزرگ خشایار شا خارج می شدند )).
با وجودی که ماهیت تخت جمشیدهنوزکاملا روشن نشده ،تمامی مستشرقان و ایران شناسان جایگاه با اهمیت آن را در دنیای قدیم یاد اوری کرده اند.
((
ریچارد فرای )) تخت جمشید را نشانه ای از هنر شگفت جهان باستان شمرده و از ان به عنوان مکانی مقدس یاد کرده و احتمال داده است که در زمان داریوش واقعه ای به ان اهمیت خاص بخشیده است . به اعتقاد ریچارد فرای، این مکان از دید پادشاهان ساسانی نیز اهمیت خاصی داشته ،تا جایی که نقش های برجسته نقش رستم به میمنت تخت جمشید در نزدیکی آن بر کوه نقش بسته است . اهمیت معنوی و قداست تخت جمشید موجب شده که مراسم تاجگذاری در ان برگزار شود و ارمگاه شاهان و کعبه زرتشت در نزدیکی آن ایجاد گردد

 

با تشکر از Booکوچولو که این پست رو تالیف کردند.

 لطفا ما را از مطالب با حال خود محروم نفرمایید