سلام امروز من و مورچه رفتیم دانشگاه و زمان امتحانات رو گرفتیم:
تفسیر موضوعی قران (چهارشنبه)۲۰/۶/۸۷ ۱۵-۱۳:۳۰
جمعیت و تنظیم خانواده ( یکشنبه ) ۲۴/۶/۸۷ ۱۵-۱۳:۳۰
ایشالا که هممون خوب میخونیم ونمره های خوبی هم میاریم.
و این که اینم لیست جدیدیه که واسه شهریه ها تو سایت پیام نور زدن:
قدر لحظه را بد ان از دست برفت بر نمی گردد باز
بچه ها تو این ماه رمضونی همه ی بهمنی ها رو دعا کنین تاهمه باهم به اون سردری که قرارمون بود برسیم و هممون موفق بشیم .التماس دعا
و این که 4تا پست میخوام بذارم که میتونه بهتون تو انجام دادن بهتر کارها کمک کنه که از کتاب قورباغه را قورت بده ی برایان تریسی برداشتم .
قورباغه را قورت بده!!!
برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید
برنامه ریزی، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الآن کاری برای آن انجام دهید.
آلِن لاکِین
حتماً این سؤال قدیمی را شنیدهاید:
‹‹ چطور یک فیل را میخورند؟ ››
و البته جواب هم این است:‹‹ لقمه لقمه! ››
شما چطور درشتترین قورباغه خود را میخورید؟ به همینترتیب:
اول آن را به فعالیتهای معینی که باید قدم به قدم انجامشوند تقسیم میکنید وسپس با اولینشان شروع میکنید.ذهن شما، یعنی توانایی شما برای تفکر، برنامهریزی و تصمیمگیری، قدرتمندترین وسیلهای است که برای غلبه بر تنبلی و افزایش بهرهوری خود در اختیار دارید. توانایی شما در تعیین هدف، برنامهریزی و انجام کار روند زندگی شما را مشخص میکند. فکرکردن و برنامهریزی کردن به خودی خود تواناییهای ذهنی شما را شکوفا میکند و انرژیهای ذهنی وجسمی شما را افزایش میدهد.
بر عکس همانطور که آلِکس مَک کِنزی میگوید:
واردعمل شدن بدون برنامه ریزی علت همه شکستهاست
قابلیت شما در برنامهریزی درست، قبل از شروع کار، معیار توانایی کلی شماست. هرچقدر برنامه شما بهتر باشد، آسانتر میتوانید بر تنبلی غلبه کنید، کار را شروع کنید،قورباغه خود را قورت بدهید و به پیشرفت خود ادامه دهید. یکی از اساسیترین اهداف شما در کار باید این باشد که در برابر نیروهای جسمی، عاطفی و ذهنی که به کار میگیرید بیشترین بازده ممکن را به دست آورید. خبر خوبی که برایتان دارم این است که در مقابل هر دقیقه وقتی که صرف برنامهریزی میکنید معادل ده دقیقه وقت در حین انجام کار صرفهجویی میکنید. برنامهریزی کارهای روزانه بیشتر از ده تا دوازده دقیقه از وقت شما را نمیگیرد ولی با این سرمایهگذاری کوچک در زمینه وقت میتوانید دست کم دو ساعت ( 100- 120دقیقه ) از وقتی را که در طول روز تلف میکنید یا به انجام کارهای طاقت فرسا میگذارید صرفهجویی کنید.شاید نام فرمول ‹‹ شش P ›› را شنیده باشید. این فرمول میگوید:
›› Proper Prior Planning Prevents Poor Performance. ‹‹
‹‹ برنامه ریزیِ قبلیِ مناسب مانعِ عملکردِ ضعیف میشود. ››
وقتی میفهمید که برنامهریزی تا چه حد میتواند در بالا بردن کارایی و عملکردشما مفید باشد تعجب میکنید که پس چرا تعداد بسیار کمی از مردم برای کارهایشان برنامهریزی میکنند. ضمناً برنامهریزی واقعاً کار بسیار سادهای است. تنها چیزی که برای این کار لازم دارید یک صفحه کاغذ و یک خودکاراست. اساس کار پیچیدهترین ‹‹ پالم پایلوت ›› یا برنامه کامپیوتری که موعد سررسید اقساط را اعلام میکند نیز همین است: بنشینید و قبل از انجام هر کاری لیستی از کارهایی که باید انجام شود تهیه کنید.همیشه کارها را براساس لیست تهیه شده انجام دهید. هنگامی که کار جدیدی پیش میآید قبل از آنکه دست به انجام آن بزنید آن را به لیست اضافه کنید. ازهمان اولین روزی که انجام کارهای خود را برای همیشه از لیست آغاز میکنیدبه میزان کارایی و بازدهی شما 25 درصد افزوده می شود لیست کارهای روز بعد را شب قبل از آن و پس از آن و پس از تمام شدن کار روزانه تهیه کنید. ابتدا کارهایی را که هنوز تمام نکردهاید و سپس کارهایی را که باید روز بعد انجام دهید وارد لیست کنید. هنگامی که لیست کارهایتان را شب قبل آماده میکنید ذهن ناخودآگاه شما تمام مدت شب که در خواب هستید روی این لیست کار میکند و اغلب مواقع هنگامی که از خواب بیدار میشوید ایدههایی دارید که با استفاده از آنها میتوانید کارهایتان را بهتر و سریعتر از آنچه در ابتدا تصور میکردید انجام دهید هر چه قبل از انجام کار وقت بیشتری برای آماده کردن و نوشتن لیست تمام کارهایی که باید انجام دهید صرف کنید کارایی شما بیشتر میشود. شما برای هدفهای متفاوت خود نیاز به لیستهای مختلف دارید. اول از همه به یک لیست اصلی نیاز دارید که در آن همه کارهایی را که فکر میکنید میخواهید در آینده دور یا نزدیک انجام دهید یادداشت کنید. این لیست برای آن است که هر ایده جدیدی که به ذهنتان میرسد و هر مسئولیت تازهای را که پیدا میکنید در آن وارد کنید. بعداً میتوانید مواردی را که در آن وارد کردهاید مرتب و منظم کنید. دوم، به یک لیست ماهیانه نیاز دارید که آن را در پایان هر ماه برای ماه آینده تهیه و تنظیم میکنید. در این لیست بعضی از مواردی که در لیست اصلی درج کردهاید وارد میکنید. سوم، باید یک لیست هفتگی داشته باشید که در آن تمام هفته را از قبل برنامهریزی کنید. این لیست همانطور که در طول هفته مشغول انجام امور جاری هستید تکمیل میشود. این شیوه برنامهریزی زمانبندیشده نظاممند میتواند برای شما بسیار سودمند باشد. بسیاری از مردم به من گفتهاند این عادت که حدود 2 ساعت از وقتشان را در پایان هفته صرف برنامهریزی هفته آینده کنند بهرهوری آنها را به طور چشمگیری افزایش داده و زندگی آنها را کاملاً دگرگون کرده است. این راهکار مسلماً در مورد شما نیز نتیجهبخش خواهد بود. دست آخر باید کارها و وظایف روزانه را مشخص نموده و آنها را از لیستهای ماهیانه و هفتگی به لیست روزانه خود منتقل کنید. این موارد فعالیتهای معینی هستند که باید در روز آینده به آنها بپردازید. در طول روز همانطور کـه پیش میروید در لیست روزانه کـنار فعالیتهایی کـه به اتمام میرسانید تیـک ( R ) بزنید. این کار به پیشرفت کارتان عینیت میبخشد و در شما احساس موفقیت و حرکت به سوی جلو ایجاد میکند. وقتی میبینید که دارید مطابق لیست خود پیش میروید انگیزه و انرژی بیشتری پیدا میکنید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش میدهد. پیشرفت مداوم و مشهود شما را بیشتر به حرکت وا میدارد و کمک میکند تا بر تنبلی غلبه کنید. وقتی پروژهای را در پیش رو دارید، صرف نظر از اینکه چه نوع پروژهای است، اول لیستی از تمام اقداماتی که باید برای به پایان رساندن آن از ابتدا تا انتها انجام دهید تهیه کنید. فعالیتهای پروژه را اولویتبندی کرده و ترتیب انجام آنها را مشخص کنید. لیست را روی یک صفحه کاغذ یا در یک برنامه کامپیوتری بازنویسی کنید تا پیوسته در دسترس باشد. آنوقت یکی یکی برای انجام فعالیتها دست به کار شوید. از میزان پیشرفت کار با این روش حیرتزده خواهید شد. وقتی مطابق لیستهای خود کار میکنید احساس میکنید که مؤثرتر و قویتر شدهاید. احساس میکنید که هر چه بیشتر کار میکنید، فکر شما بهتر و خلاقتر میشود و بینشی پیدا میکنید که میتوانید کارها را حتی سریعتر انجام بدهید. همانطور که گفته شد وقتی بهطور مداوم از روی لیستهای خود کار میکنید احساس مثبت پیشرفت را در خود تقویت میکنید و این به شما کمک خواهد کرد که بر تنبلی خود غلبه کنید. این احساس پیشرفت برای انجام کارهای روزانه انرژی بیشتری به شما میدهد.یکی از مهمترین قوانین کارایی فردی قانون 90/10 است. این قانون میگوید: ده درصدوقت اولیهای را که قبل از شروع کار صرف برنامهریزی و تنظیم فعالیتهای خودمیکنید معادل نود درصد از وقتی را که در حین انجام فعالیتها مصرف میکنید صرفهجویی میکند. کافی است این قانون را یک بار بهکار بگیرید تا درست بودن آن برایتان اثبات شود.وقتی فعالیتهای روزانه را از قبل برنامهریزی کنید، شروع کردن و ادامه دادن به کارهابرایتان آسانتر میشود، کارتان سریعتر و راحتتر از همیشه پیش میرود، احساس قدرت و توانایی بیشتری میکنید و نهایتاً توقفناپذیر میشوید.
قورباغه را قورت بده!!!!!!
از همین امروز تهیه برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه خود را شروع کنید. یک دفترچه یا یک برگ کاغذ بردارید و همة کارهایی را که باید در بیست و چهار ساعت آینده انجام دهید یادداشت کنید. اگر ایدههای جدیدی بعداً به ذهنتان میرسد، آنها راهم مجدداً به لیست اضافه کنید. لیستی از تمام که کارهایی که جزء 20 درصد ارزشمند هستند معوق ماندهاند.قبل از شروع هر کاری از خودتان بپرسید: ‹‹ آیا این کار جزء 20 درصد بالاست یا80 درصد پایین؟ ››قانون: در مقابل این وسوسه که اول کارهای کوچک را سروسامان دهید مقاومت کنید.به یادداشته باشید که وقتی تصمیم میگیرید کاری را بارها و بارها انجام دهیداین کار نهایتاً به یک عادت تبدیل میشود و ترک آن سخت خواهد. اگر تصمیمبگیرید هر روزتان را با انجام کارهای کم ارزش شروع کنید بهزودی این عادت درشما شکل میگیرد که هر روز را با کارهای کم ارزش شروع کنید و روزها را باانجام آنها بگذرانید و مناسب نیست که بخواهید چنین عادت را در خودتان بپرورانیدیا آن را حفظ کنید.سختترین مرحله از انجام هر کار مهمی اولین مرحله یعنی شروع کردن آن است.وقتی انجام یک کار مهم را واقعاً آغاز میکنید، به طور طبیعی انگیزه پیدا میکنیدتا آن را ادامه دهید. قسمتی از ذهن شما همیشه عاشق این است که سرگرمکارهای مهمی باشد که واقعاً میتوانند در زندگی شما تحول ایجاد کنند. وظیفهشما این است که این قسمت از ذهن خود را دائماً تغذیه کنید. حتی فکر کردنبه شروع و انجام یک کار کلیدی انگیزه شما را بالا میبرد و کمک میکند تا بر تنبلیخود غلبه کنید. واقعیت این است که مدت زمان لازم برای انجام یک کار مهم دراغلب موارد معادل مدت زمانی است که برای انجام یک کار مهم کم اهمیت لازم است. تفاوت در این است که شما با اتمام کاری ارزشمند و قابل توجه بهطورفوقالعادهای احساس خرسندی و غرور میکنید، حال آنکه با صرف همان میزانپروژهها و کارهای بزرگی که درنظر دارید در آینده انجام بدهید تهیه کنید. هر یک از هدفها و پروژههای بزرگ خود را براساس اولویت ( آنچه که مهمتر است ) و توالی ( آنچه باید اول انجام شوو آنچه باید بعد از آن انجام شود ) و ...، مرتب کنید. برای این کار میتوانید پایان کاررا در نظر مجسم کنید و از آخر به اول بیایید.رو ی کاغذ فکر کنید! همیشه از روی لیست کار کنید. به این ترتیب حتی خودتان هم متعجب خواهید شد که چقدر کاراییتان بیشتر شده است و چقدر راحتترمیتوانید قورباغه خود را قورت بدهید.
قانون 80/20را در همه امور به کار بگیرید
وقت وانرژی درانجام کاری کم ارزش یااحساس خرسندی نخواهید کرد و یامیزان آن بسیار اندک خواهد بود.مدیریت زمان در واقع مدیریت زندگی و مدیریت فردی و یا تحت کنترل درآوردن جریان وقایع است. با استفاده از مدیریت زمان همیشه آزاد خواهید بود که فعالیت بعدی خود و نیز فعالیت پس از آن را انتخاب کنید. توانایی شما در انتخاب میان کارهای با اهمیت و کم اهمیت کلید تعیین میزان موفقیت شما در زندگی و کار است.افراد مؤثر و سازنده همیشه خود را موظف میکنند تا انجام کاهای مهمی را که در پیش رو دارند آغاز کنند. این افراد خود را مجبور میکنند که قورباغه را، هرچه که میخواهد باشد، قورت بدهند. در نتیجه این افراد بسیار بیش از افراد معمولی کارایی دارند و به همین دلیل بسیار خوشبختتر هستند. شما هم باید به همین روش کار کنید.
قورباغه را قورت بده!!!!!!!!!!!
همین امروز لیستی از تمامی هدفها، پروژهها و مسئولیتهای خود تهیه کنید.کدامیک از آنها جزء 10 تا 20 درصد از کارهایی هستند که 80 یا 90 درصد از نتایجمورد نظر ما را به بار میآورند یا میتوانند به بار آورند؟از همین امروز قاطعانه تصمیم بگیرید که وقت بیشتری را را صرف فعالیتهای معدودی بکنید که میتوانند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کنند و وقت کمتری را صرف فعالیتهای کم اهمیتتر بکنید…