the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

کلاس ریاضی و فیزیک

 

سلام
قبل از هر چیز بگم که درسته اشتباه از من بود و اصلا نباید اون مطلب رو (منظورم پاک شدن و پیشی بردن شماره استاد رو) تو اون پست مینوشتم و باعث ایجاد سوء تفاهم و ناراحتی بین مهندسا میشدم. البته منظورم اصلا این نبود که کسی ناراحت بشه و فقط واسه این که مطلب از حالت خشکی در بیاد خواستم یه چیزی نوشته باشم که متاسفانه خرابترش کردم. برای همین رسما اولین بحث این پست رو به این موضوع اختصاص دادم که بگم در مورد اون پست : معذرت. و اینکه همین الان اونو کلا حذفش کردم و سعی میکنم که دیگه تو مطلب هام از این سوتی ها ندم . خلاصه  اگه خود خ.ش یا دوستاش این پست رو میخونن بدونن که منظوری نداشتم . بازم معذرت.


واما در مورد کلاس ریاضی و فیزیک :

 بهتره که هر گروه یه نماینده انتخاب کنن و اسم کسایی رو که واقعا قصد شرکت تو کلاس ها رو دارن بنویسن ( واسه اینکه تمرین های هر مبحث رو از روی این لیست ها تقسیم کنیم  و با یه برنامه درست و حسابی بریم جلو تا بتونیم از کلاسا حداکثر استفاده رو ببریم ) و مهتر از همه وقت کلاسا رو هم مشخص کنیم که آخر تابستون اولین جلسه رو برگزار نکنیم و سریع تر بتونیم شروع کنیم.


تو کلاس ها هم به نظر من این موارد رعایت بشه بهتره:


اولا هر جلسه مبحث جلسه بعدی مشخص بشه تا همه روش مطالعه کنن و تمریناتش رو حل کنن.

دوما به نسبت تمرین های این مباحث نفراتی رو انتخاب کنیم تا دنبال حل دقیق تمریناش برن و تمریناشو پای تخته حل کنن ( البته با توضیح دقیق و توانمندی پاسخ گویی به سوال های احتمالی بچه ها نسبت به حل ارائه شده ) که این امر امکان ندارد مگر اینکه فرد اتنخاب شده حداقل روی هر سوال محوله 1 ساعت تحقیق و پرسش و جستجو کنه تا به تسلط لازم برسه . با این کار و ارایه صحیح اون تو کلاس درست مثل اینه که کل بچه ها رو هر کدوم از سوالا 1 ساعت وقت گذاشتن و این یعنی اینکه ما تو گروه زمان رو منبسط کردیم و با این کار میشه به حداکثر کارایی و اثربخشی رسید(بالاخره این مدیریت مهندسی تو یه جایی به درد خورد) و اگه بشه این راه رو تو کل مباحث و کتابا انجام داد نتیجه اش این میشه که 4-5 سال بعد بجای پرچم روی سر در دانشگاه که نوشتن: رتبه 5 کنکور کارشناسی ارشد ژئوفیزیک را تبریک میگوییم . مینویسن که : رتبه 1 تا 43 کنکور ارشد صنایع رو به دانشجوهای ورودی بهمن 86 (تکرار میکنم ورودی بهمن 86 نه دیگران) که همه با هم پذیرفته شده اند را تبریک میگوییم. ( به نظرتون این سر در رو بزنیم یا متن شو عوض کنیم؟ )


سوما نفراتی که برای حل تمرین انتخاب میشن حتما جلسه بعد تو کلاس باشن و نامردی نکنن و اگه هم مشکلی پیش اومد حتما نفر جایگزین برای خودشون معرفی کنن. چرا که اگه کوتاهی بکنیم تنها کسی که ضرر میکنه خودمونیم.


چهارما انتخاب نفرات طوری باشه که همه همکاری کنن و فقط چند نفر نباشن که بیان حل کنن و بقیه بشن: میرزا بنویس


پنجما اگه موافقین هفته ای 3  روز کلاس داشته باشیم و حدالامکان صبح ها باشه تا هم شادابتر باشیم و هم اینکه خودتون میدونین کلاسهای بعد از ظهر اونم تو تابستون چقدر عذاب آوره. پس اگه موافق باشین میشه 2 یا 3 روز در هفته از ساعت 8 تا 12 (2 جلسه که زنگ اول ریاضی وزنگ دوم فیزیک) کلاس برگزار کنیم.


شیشما حتما سعی کنیم که نسب به حضور به موقع تو کلاس و غیبت نکردن و احترام قائل شدن به کلاس و همدیگه حداکثر تلاشمون رو بکنیم تا اون سردری که گفتم محقق بشه.


هفتما بعد از تموم شدن هر مبحث میشه برای بالا بردن تلاش بچه ها و مرور مطالب گذشته یه امتحان برگزار کرد ( چیه؟ چرا دارین میخندین؟) اگه امتحان و ارزشیابی نباشه که کلاس تبدیل میشه به کلاسی که تخته سیاه رو پاکنویس میکنیم تو دفترمون و هیچی هم یاد نمیگیریم


اما امتحان میتونه این طوری باشه که:
با تموم شدن یک مبحث با اطلاع قبلی اعلام میکنیم که مثلا دوشنبه همه درسارو مرور کنن و با آمادگی کامل سر جلسه بیان ...خوب...
حالا اسم همه اونایی که اومدن تو اون جلسه امتحان ( که فکر کنم همه جیم بزنن) تو برگه هایی مینویسیم و قرعه کشی میکنیم و 2-3 نفر انتخاب میکنیم حالا اینا موظفن که برن پای تخته و هر سوالی رو که ( البته سوالایی که تو کلاس حل شده) بچه ها خواستن رو حل کنن
حالا 2 حالت پیش میاد : یا بلدن که همه تشویقشون میکنیم ویا بالعکس که در این صورت باید بره و یه بسته شکلات بگیره و بیاره تو کلاس پخشش کنه و جلسه بعدی اولین نفر بیاد و امتحانشو از اول بده و این داستان ادامه دارد.
این کار باعث میشه تا همه مرور کنن و کسایی هم که سوالی رو نفهمیدن دوباره تو کلاس حل شه و رفع اشکال بشه.


هشتما حتما لیست بچه های 2 تا گروه رو تو امتحان ادبیات آماده کنیم که بعد اون دیگه نمیشه کاری کرد.


نهما اگه خاستین یه نظری هم بدین. من رفتم و تحقیق کردم هیچ مرجع تقلیدی نظر دادن تو یه وبلاگ کلاسی رو حرووم اعلام نکرده!!!!!!!! و به دوستان همکلاسی هم بگین بیان نظر بدن و سعی کنین این 9 بند رو به هر کی دسترسی دارین اعلام کنین و نظرشونو بگیرین.

راستی همکلاسی ارجمند : من. بابا بی خیال کی ناراحت شده؟ تازه داریم به یه درک مقابل میرسیم.

با تشکر از همراهیتان

 


 

برای بعد امتحانات خرداد چه برنامه ای دارین؟


طبق تحقیقات به عمل آمده بیشترین مشکل بچه ها با درس ریاضی در کمبود وقت (نه نفهمیدن مفاهیم ) و زیاد بودن حجم و تمرینهاش بوده که برای عدم مواجه شدن با این مشکل میشه به راه حل های زیر فکر کرد:
 تو تابستون کلاس حل تمرین برای این درس تشکیل داد و با تقسیم بندی تمارین هر مبحث بین بچه ها و حل و توضیح اونا و رفع اشکال گروهی با این درس کنار اومد که البته باید حتما از تابستون شروع به کار کنیم  تا بتونیم به یه جایی برسونیمش.
برای درس فیزیک هم به همین ترتیب میشه از تابستون شروع به کار کرد و اونهایی هم که میگن بدون استاد نمیشه بدونن که کل این دروس جنبه یاد آوری و کمی هم مباحث تکمیلی داره که اگه ما تو تابستون بتونیم قسمت های مربوط به یادآوری رو مسلط بشیم در طول ترم میشه کار بیشتری از استاد کشید.
البته این نظرات قابل بحث هستند و دروس مورد نظر من هم فقط ریاضی و فیزیکه . تحقیق رو هم باید یا انفرادی بخونیم یا بریم کلاس که در مورد کلاس هم در حال برسی هستیم و درسای دیگه رو هم اطلاعی ازش نداریم شما اگه چیزی میدونین تو بحث شرکت کنین
رو این موارد هم فکر کنین تا بعد اندیشه تصمیم گیری کنیم.
البته این رو هم بگم اگه هرکی بخواد تنهایی بخونه ( در اکثر موارد) یه وقتی چشم باز میکنه و میبینه تابستون تموم شده و هنوز منابع رو هم نخریده (کار گروهی باعث ایجاد رقابت و علاقه میشه و همه سعی میکنن خودشون با گروه هماهنگ کنن)
راستی پاییز چند واحد قراره انتخاب کنیم؟ و کدوم درسارو؟ (رو این هم فکر کنیم )
به نظر من 18 یا 20 واحد  و بهتره که دروس ترم بالایی ها رو برداریم که البته اصلا  دروس عمومی نباید انتخاب شود(چرا؟ تو بحث بعدی میگم)
این دروس هم اینها هستند:
ریاضی 3 واحد
فیزیک 3 واحد
تحقیق 3 واحد
اقتصاد 3 واحد
حسابداری 3 واحد
به علاوه یک درس 3 واحدی دیگه که اگه کسی از ترم قبل درسی رو پاس نکرده اونو برمیداره و بقیه هم یه درس دیگه
البته موارد بالا نظر منه و ممکنه اصلا هم درست نباشه. در موردشون فکر کنین و به اونایی هم که دسترسی دارین ندا بدین در باره موارد بالا فکراشونو بکنن تا بعد امتحان اندیشه.

Hi engineers

چند تا سوال بعد از بحث امروز ذهنمو مشغولونده که:
تو کدوم رشته ها بجز رشته مون درس تحقیق رو دارن؟
آیا کسی از دوستامون این درس رو تو کلاس استادش (البته بجز استاد ک) گذروندن؟
شماره شو دارن؟ ( البته اگه مثل خانم ش نامردی نکنن و نگن پاکش شده و پیشی بردتش و...)
آیا با داشتن استاد, مرکز اجازه برگزاری کلاسارو تو دانشگاه میده؟
آیا استادی راضی میشه بیاد اونجا تدریس کنه؟
اصلا امکانش هست که بجای استاد ک یه استادی رو معرفی کرد؟
استادای موسسه پویند... چه کسایی هستند و میشه خارج از موسسه مخشونو زد تا اگه مرکز اجازه داد روشون حساب کنیم؟
اگه این درس تو دانشگاه سراسری زنجان ارائه میشه استادش کیه و میشه جزوه شو گیر آورد؟
و ...