سلام
بیننده های ثابت بلاگ میدونن که من اکثرا شبها بین ساعت 11 تا 1 به بلاگ سر میزنم و نظرارو میبینم و پست میزارم.(البته در دوران مدیریت قبلی)
ولی الان یکی دو هفته ای که یه ذره سرم شلوغ بود و نمیرسیدم که سر یه وقت مشخص بیام.
ولی از فردا مثل قبل میشه.
و تاریخ امتحانات:
چهارم دینی 2 15-17
هفتم تفسیر 15-17
یازدهم جمعیت 15-17
و مطلب مهندس BOOکوچولو:
دستشان ندردد. مطلب مفیدی بود.
European Foundation for Quality Management(EFQM)
هر سازمانی صرف نظر از نوع فعالیت . اندازه. ساختار و یا میزان کامیابی در تامین اهداف سازمانی خود نیاز به مدلی دارد که بر اساس آن میزان موفقیت خود را در نیل به آرمانها و راهبرد های کسب و کار خویش مورد سنجش و اندازه گیری قرار بدهد
مدل های تعالی سازمانی ابزاری جهت کمک به سازمانها برای سنجش میزان قرار داشتن در مسیر تعالی سازمانی و رشد متوازن هستند این مدلها به سازمانها کمک می کنند تا با مقایسه وضع موجود و مطلوب خود . تفاوت ها را شناسایی و سپس بر اساس این تفاوت ها و بررسی علل وقوع آنها راه حل های بهینه سازی وضع موجود را شناسایی کرده و آنها را اجرانماییند
لازم است سازمان ها ماقبل از اقدام به اجرای مدل های تعالی سازمانی . موجود بودن زیر ساخت های ضروری برای انجام این مهم به خصوص زیر ساخت های فکری. رفتاری و انسانی نسبت به اصول ک یفیت را بررسی و از موجود بودن آن نها در سازمان خود اطمینان حاصل نمایند .از این رو اجرای مدلهای تعالی سازمانهای ایرانی منوط به اجرای دو مرحله اصلی زیر است
•بررسی وجود زیر ساختهای لازم برای تعالی سازمانی و تعیین درجه بلوغ سازمانی
•عارضه یابی بر اساس یکی از مدلهای تعالی سازمانی و تعیین میزان فاصله از آن
یکی از معضلات ما در ساز مانهای ایرانی . موضوع سبک رهبری این سازمانها است بی شک در صورتی که ما ایرانیان انرژی و وقت لازم را برای ترمیم این قسمت از نقاط ضعف خود صرف کنیم می توانیم به تعالی کسب و کار خود امیدوار بلشیم
اصول پایه کیفیت
•تمرکز بر مشتری و مشارکت و همکاری با مشتری
Øبازدید مرتب کارکنان با مشتری
Øدرک و شناخت کامل مشتریان
Øلحاظ کردن نیاز های مشتریان در فعالیت های جاری سازمان
Øفعالیت بیش از انتظار مشتری
Øارضاءمشتری بعنوان اولویت شماره یک
Øجمع آوری اطلاعات مرتبط به تغییرات حاصله در نیازهای مشتری بطور سیستماتیک وهدایت و بهبود سازمان در مسیر آن
Øجلوگیری از بروز شکایات مشتری و تلاش برای مراجعه به مشتری برای کسب نظرات وی
•مشارکت کلیه کارکنان
Ø مشارکت داوطلبانه کلیه کارکنان
Øوجود تیمهای که بر اساس ارتباطات باز.اعتماد و علاقه نسبت به یکدیگرهمکاری و معاضدت دارند
Øمهارتهای افراد بر اساس آموزش های مستمر و دایمی توسعه می یابد
Øتصمیم گیری لر اساس حقایق و واقعیات انجام می شود
Øامکان تحلیل شرایط موجود برای همه وجود دارد
Øسرمایه گذاری سازمان روی دانش
Øتقویت کارکنان
Øوجود نگرش کارآفرینی و توسعه مهارتهای رهبری در کلیه سطوح سازمانی
•نگرش فرایند مداری
Øرضایت مشتریان داخلی مورد نظر است
Øفرایندها مهمتر از نتایج هستند
Øاثر بخشی فرایندها اندازه گیری می شوند
Øنتایج مورد نر اندازه گیری شده اند
Øفرایند ها در قالب برنامه ها وروشهای کاری استاندارد مستند شده اند
Øفرهنگ تعالی خواهی به تامین کنندگان نیز توسعه داده شده است
Øکاهش مستمر تغییر پذیری فرایند مورد نظر است
•سازگاری بین اهداف
Øوجود آرمان وماموریت روشن در کلیه سطوح سازمان
Øتعیین وابلاغ اهداف معیین .قابل اندازه گیری.دست یافتنی.واقعی وزمان بندی شده به کلیه سطوح سازمانی
Øمتناسب بودن رفتار مدیران با اهداف تعیین شدهچ
Øوجود اطلاعات متناسب برای اهداف بهبود کیفیت فرایندها
Øتعهد مدیریت ارشد به این اهداف و اتقاء کیفیت
•عمل بر اساس واقعیات
Øانجام فعالیت ها وکارها بر اساس حقایق و نه بر احساسات
Øمسایل ریشه ای بر اساس اندازه گیری میزان واقعیات مورد تحلیل قرار می گیرد
Øاهدافی که بر اساس حقایق جمع آوری می شود تحلیل می شوند
Øهزینه های کیفیت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد÷
•تمرکز روی بهبود مستمر
Øعملکرد کارکنان و توانایی های آنان وسایر توانایی های سازمان بهبود می یابند
Øبه مسایل به عنوان روشی برای بهبود وفرصت ارتقاء فرایندها نگریسته میشود
Øتاکید بر پیشگیری از وقوع مسایل تا اصلاح آنها
Øبهبودها بر اساس نگرشهای چند تخصصی .سازمان یافته و واقعی سازماندهی و اجرا می شوند
Øگروههای چند تخصصی در سازمان تشکیل شده اند
Øبهبود جامع مورد نظر است وبه آن به عنوان یک کار زود گذر نکاه نمی شود
مدل EFQMدر جایگاه یک ابزار عارضه یاب
توضیحات :
1- در تیم خود ارزیابی معمولا افرادی خارج از شرکت مثلا مشاوران نیز حضور دارند
2- روشهای معمول برای ارزیابی بر اساس مدل EFQMعبارتند از روش پرسشنامه .کارگاه . پروفرما.ماتریس و شبیه سازی جایزه
3- در جمع بندی نتایج و شناسایی نشانه ها معمولا به روشهای تصمیم گیری به روش عبارتند از روش پرسشنامه .کارگاه . پروفرما.ماتریس و شبیه سازی جایزه
3- در جمع بندی نتایج و شناسایی نشانه ها معمولا به روشهای تصمیم گیری به روش Expert choice عمل می شود
4- تعیین علل بروز مسئله مهمترین بخش در فرایند عارضه یابی است در واقع با شروع این مرحله عملا مدل عارضه یابی کنار می رود
5- اولویت بندی علل باید بر اساس روش علمی علمی و مهمول و پذیرفته شده باشد
6- در تعیین و شناسایی راهکارها باید میزان تاثیر گذاری آنها روی سایر نشانه ها و علل موجود در نظر گرفته شود
7- اولویت بندی راه کارها حداقل باید بر اساس معیارهایی مثل هزینه. زمان. تاثیر گذاری. اثر بخشی و غیره انجام شود
مهمترین رکن مدلEFQM بحث خودارزیابی آن می باشد در واقع فرایند خود ارزیابی که روشهای مختلفی برای آن در سازمان بیان شده است ضمانتی است برای اطمینان از نفذ مدل در سازمان
در این روش مدل در ابتدا روشهای ابتدایی و ساده تر را برای خود ارزیابی پیشنهاد می کند و در واقع سازمان را نسبت به مدل تست می کند و وقتی از رفع خطر دفع پیاده سازی مدل اطمینان حاصل شد . روشهایی که بیشتر سازمان را با خود درگیر می کند را ارایه می دهد.
روشهای خود ارزیابی در مدل EFQM
1- پرسشنامه
2- کارگاهی
3- ماتریسی
4- پروفرما
پیشنهاد می شود در سازمان هایی که برای اولین بار قصد خود ارزیابی دترند از روش پرسشنامه و کارگاهی به صورت توامان استفاده کنند. با توجه به اینکه اکثر سازمانهای داخل ایران دارای چنین شرایطی هستند . روش پرسشنامه تخصصی به همراه روش کارگاهی پیشنهاد شده است
نکته حایز اهمیت این است که فرایند خود ارزیابی همیشه در سازمان خواهد ماند و بر حسب نیاز سازمان هر چند مدت این ارزیابی تکرار میگردد
منبع:
با تشکر از BOO کوچولو
نمیدونما اما به نظرم مطلب booکوچولو رو زده بودین تو پست ها و مطلبشم به سایت راهکار های مدیریت لینک کرده بودین اما الان برداشتین یا این که من اشتباه میکنم؟؟؟؟؟؟؟؟ و اصلا مطلبش رو نزده بودین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ای ول سرعت
بابا اون مطلب یه کمی ناقص بود
پاکش کردم درس شه
واقعا کف کردم
فقط ۳ دقیقه آپ بود
کی دیدینش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
روم کم شد
ای ول بابا
آخرشی
هاهاها (همراه با تعجبات فراوان)
خودتی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!